Home | Nieuws per diagnose | MG - Myasthenia gravis

MG - Myasthenia gravis

Clinical course of growth in patients with congenital neuromuscular disease in a single multidisciplinary neuromuscular clinic. J Pediatr Rehabil Med

Dit onderzoek is opgezet om de effecten van voedingsbehandeling op de groei en de ademhaling bij kinderen met een congenitale spierziekte te kunnen vaststellen. Het betrof 7 kinderen met een congenitale myopathie (CM), 8 kinderen met een congenitale spierdystrofie (CMD) en 3 kinderen met een congenitaal myastheen syndroom (CMS). Hoewel deze ziektebeelden van elkaar verschillen ........... zie verder pdf-document

(30-08-2016)
Watne L, Yang ML.
pdf Watne groei bij congenitale

Low vitamin D levels in healthy controls and patients with autoimmune neuromuscular disorders in Greece. Acta Neurol Belg 2016; 116: 57-63.

Vitamine D speelt o.a. een rol in het afweermechanisme van het lichaam. Uit eerder onderzoek is gebleken dat bij auto-immuunziekten te lage vitamine D waarden kunnen voorkomen. In dit Griekse onderzoek is bij myasthenia gravis (MG), chronisch inflammatoire demyeliniserende polyneuropathie ......... zie verder pdf-document

(01-06-2016)
Chroni E, Dimisianos N en Rostedt Punga A.
pdf Chroni vit D bij Mg, GBS en CIDP

Association between glucocorticoid-induced osteoporosis and myasthenia gravis: a cross-sectional study. PLOS one May 12, 2015.

Bestaat er een relatie tussen Myasthenia Gravis (MG) en osteoporose, botontkalking, door behandeling met corticosteroïden? Bij 363 Japanners met MG (116 mannen, 247 vrouwen) met een gemiddelde leeftijd van 57 jaar is ........... zie verder pdf-document

(16-08-2015)
Konno S, Suzuki S, Masuda M, et al.
pdf Konno MG en osteoporose

Risk of diabetes mellitus among patients with myasthenia gravis. Acta Neurol Scand 2015 Jan 28 epub ahead of print

Dit is de eerste keer dat een groot onderzoek naar het risico op diabetes bij myasthenia gravis (MG) werd uitgevoerd. Het retrospectieve cohortonderzoek werd van 2000 tot 2004 gehouden onder bijna alle (23 miljoen) Taiwanezen. ........... zie verder pdf-document

(25-05-2015)
Yeh JH, Chen HJ, Lin CC, et al.
pdf Yeh diabetes en MG

The effect of steroid treatment and thymectomy on bone age and height development in juvenile myasthenia gravis. Neurol Sci 2013; 34: 2173-80.

Het effect van de behandeling met steroïden en thymectomie op de botleeftijd en de lengte-ontwikkeling bij kinderen met myasthenia gravis.

In dit onderzoek zijn de botleeftijd en de lengtegroei van kinderen met myasthenia gravis (MG) onderzocht. De deelnemers waren 76 kinderen, waarvan 45 meisjes en 31 jongens. De gemiddelde leeftijd was 10,5 jaar en de diagnose was gesteld bij gemiddeld bijna 5 jaar. Bij 52 kinderen was de

(10-02-2014)
Wang H, Su Z, Luo C, et al.
pdf Wang botleeftijd en lengtegroei MG

Fracture rate in patients with myasthenia gravis: the general practice research database. Osteoporos Int 2013; 24: 467-76.

Hebben mensen met myasthenia gravis (MG) een hoger risico op botbreuken? Het antwoord op deze vraag is retrospectief onderzocht bij 1066 mensen met MG en een vergelijkbare controlegroep van 6392 personen.

(01-09-2013)
Pouwels S, de Boer A, Javaid MK, et al.
pdf Pouwels botbreuken bij MG

Vitamin D deficiency in patients with myasthenia gravis and improvement of fatigue after supplementation of vitamine D3: a pilot study. Eur J Neurol 2

Kan er bij mensen met myasthenia gravis (MG) sprake zijn van een tekort aan vitamine D (25(OH)D) en neemt bij suppletie met vitamine D3 de vermoeidheid af? Voor deze onderzoeksvragen is in Zweden een studie verricht bij 33 mensen met MG en een

(05-08-2012)
Askmark H., HaggŚrd L., Nygren I. et al.
pdf Askmark vit D bij MG