Home | Over DvS

Over DvS

afbeelding

DvS is een erkend netwerk van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD). In 2005 werd DvS voor de eerste keer door de NVD als netwerk geregistreerd. Criteria voor een netwerk zijn verdieping van een deelgebied van de beroepsuitoefening door wetenschappelijke onderbouwing en innovatie, continuïteit en een vaste contacpersoon en registratie van haar leden. Door middel van een certificaat bevestigt de NVD dat een netwerk voldoet aan de eisen voor erkenning van een landelijk netwerk met specifieke deskundigheid. De erkenning is steeds geldig voor twee jaar.
De initiatiefnemer voor DvS is Coby Wijnen, diëtist en ervaringsdeskundige met een spierziekte. Inmiddels heeft DvS een kerngroep van drie personen (vlnr): Jacqueline, Tineke, Dea en Coby.

De doelstellingen van DvS zijn als eerste het ontwikkelen en actualiseren van kwalitatief  goede, uniforme voedingsadviezen aan volwassenen en kinderen met een spierziekte. Ten tweede het zorgen voor kennisoverdracht en uitwisselen van informatie aan collegae en andere (para) medici. En tenslotte het profileren van specifieke deskundigheid op het gebied van spierziekten.

Circa 35 diëtisten zijn lid van DvS. De meeste diëtisten werken in een revalidatiecentrum en sommigen in een academisch ziekenhuis. Er zijn diëtisten die alleen kinderen behandelen, anderen alleen volwassenen en sommige allebei. Een aantal diëtisten werkt in een ALS-behandelteam.

Hoewel de term spierziekten gemakshalve meestal gebruikt wordt is deze feitelijk onjuist.  Het gaat namelijk niet alleen om ziekten van de spier, maar ook om alle aandoeningen van de perifere zenuw, het cellichaam van die zenuw (motorische voorhoorncel) en de verbinding tussen de spier en de zenuw (neuromusculaire overgang).  Als verzamelnaam voor deze ziektebeelden wordt de term neuromusculaire aandoeningen (nma) gebruikt.  Er zijn vele honderden nma’s. Het werkveld van DvS omvat de ziektebeelden die onder de doelstellingen van Spierziekten Nederland vallen. Met de term nma is ook de scheiding met neurologische ziekten, die hun oorsprong in de hersenen hebben, duidelijk.

bijgewerkt november 2021