Home | Geschreven publicaties

Geschreven publicaties

Diëtisten voor Spierziekten (DvS) wil op deze site de beschikbare informatie over voeding bij spierziekten ofwel neuromusculaire aandoeningen (NMA) breed toegankelijk maken. De site is daarom toegankelijk voor zowel collegae-diëtisten, (para)medici als mensen met een spierziekte. DvS onwikkelt voedingsadviezen voor mensen met een spierziekte en werkt samen met de patiëntenvereniging Spierziekten Nederland. Ook worden individuele voedingsvragen beantwoord.

Door DvS geschreven publicaties zijn:

• in het Informatorium Voeding & Diëtetiek het hoofdstuk Voeding bij neuromusculaire aandoeningen. Deze is alleen toegankelijk voor diëtisten met een abonnement.
  • in het Handboek Dieetbehandelingsrichtlijnen de hoofdstukken Voeding bij ALS/PSMA en Voeding bij Duchenne spierdystrofie (en andere infantiele en juveniele spierziekten).
    Voeding bij ALS/PSMA
    Voeding bij Duchenne spierdystrofie

• in Artsenwijzer diëtetiek neuromusculaire aandoeningen (NMA)

• Patiëntenbrochure Spierziekten Nederland zie webwinkel bestelnummer P047 Voeding en spierziekten.

In de documenten database zijn te vinden:

• Samenvattingen van belangrijke medisch wetenschappelijke artikelen, gerangschikt op diagnose.

• Voedingsadviezen voor enkele spierziekten.

• Factsheets voor mensen met ALS.

• Presentaties bedoeld voor professionals, de beroepsgroep diëtisten en voor mensen met een spierziekte tijdens de Spierziektendagen.

Mocht je over een bepaald ziektebeeld geen informatie vinden of heb je andere vragen dan kun je via het contactfomulier je vraag stellen en zullen we via een beveiligde mail antwoord geven.

bijgewerkt maart 2019