Home | Nieuws per diagnose | CIDP - Chronisch Inflammatoire Demyeliniserende Polyneuropathie

CIDP - Chronisch Inflammatoire Demyeliniserende Polyneuropathie

Low vitamin D levels in healthy controls and patients with autoimmune neuromuscular disorders in Greece. Acta Neurol Belg 2016; 116: 57-63.

Vitamine D speelt o.a. een rol in het afweermechanisme van het lichaam. Uit eerder onderzoek is gebleken dat bij auto-immuunziekten te lage vitamine D waarden kunnen voorkomen. In dit Griekse onderzoek is bij myasthenia gravis (MG), chronisch inflammatoire demyeliniserende polyneuropathie .......... zie verder pdf-document

(01-06-2016)
Chroni E, Dimisianos N en Rostedt Punga A.
pdf Chroni vit D bij Mg, GBS en CIDP

Vitamin D deficiency in patients with primary immune-mediated peripheral neuropathies. J Neurol Sci 2014 Jul 26 epub ahead of print.

Van vitamine D is bekend dat het niet alleen een rol speelt bij het behoud van spierkracht, maar ook bij het in standhouden van het immuunsysteem. Onder de term primaire perifere neuropathie door een reactie van het immuunsysteem (PNP) vallen diagnoses zoals CIDP¹, GBS² en MMN³. Het doel van

(03-11-2014)
Elf K, Askmark H, Nygren I, et al.
pdf Elf vitamine D PNP

Incidence and prevalence of CIDP and the association of diabetes mellitus. Neurol 2009;73: 39-45.

Vrijwel gelijktijdig zijn er twee artikelen verschenen over de veronderstelde relatie tussen diabetes mellitus en CIDP. In Italië is door Chiò de frequentie van diabetes bij CIDP onderzocht alsmede eventuele verschillen in ......... zie verder pdf-document

(18-02-2010)
Laughlin RS, Dyck PJ, Melton LJ, et al en Chio A et al.
pdf Laughlin en Chio diabetes bij CIDP