Home | Nieuws per diagnose | Ziekte van McArdle, spierfosforylasedeficiŽntie

Ziekte van McArdle, spierfosforylasedeficiŽntie

Fat metabolism during exercise in patients with McArdle disease. Neurol 2009; 72: 718-24.

Bij de ziekte van McArdle is het verbruik van koolhydraten verstoord. Doel van dit onderzoek was om te kijken of deze storing deels gecompenseerd wordt door een verhoogde ‘verbranding’ (oxidatie) van vetten. Bij elf mensen met McArdle en een gezonde controlegroep van elf personen is onderzoek ......... zie verder pdf-document

(13-07-2009)
ōrngreen MC, Jeppesen TD, Tvede Andersen S, et al.
pdf Orngreen vemetabolisme McArdle

Effect of oral sucrose shortly before exercise on work capacity in McArdle disease. Arch Neurol 2008; 65 (6): 786-89.

Dit onderzoek is uitgevoerd om te kunnen vaststellen of een lagere dosis suiker een vergelijkbaar positief effect heeft op de inspanningstolerantie bij McArdle als een hoge dosis. De huidige aanbevelingen bestaan uit het gebruik van 75 g suiker 40 minuten voorafgaand aan een zware ......... zie verder pdf-document

(15-08-2008)
Andersen ST, Haller RG, Vissing J.
pdf Andersen suppletie glucose McArdle

Carbohydrate- and protein-rich diets in McArdle disease: effects on exercise therapy. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2008; 5 juni epub ahead of print.

In een gerandomiseerd, open, crossover onderzoek volgden zeven mensen met de ziekte van McArdle gedurende drie dagen een koolhydraatrijk of eiwitrijk dieet, voorafgaand aan een fietstest.

Het koolhydraatrijke dieet bestond uit 65 % koolhydraten, 20 % vet en 15 % eiwit. Het eiwitrijke dieet .......... zie verder pdf-document

(14-07-2008)
Andersen ST, Vissing J.
pdf Andersen dieet McArdle

Pharmacological and nutritional treatment for McArdleís disease (Glycogen storage disease type V) (Review). The Cochrane Library 2005: issue 2; 1-14.

In dit Cochrane review is nagegaan of medicamenteuze of voedings- therapie de inspanningstolerantie en kwaliteit van leven bij de ziekte van McArdle verhoogt.

Twintig onderzoeken werden bestudeerd waarvan tien onderzoeken aan de inclusiecriteria voldeden.......... zie verder pdf-document

(03-05-2005)
Quinlivan R, et al.
pdf Quinlivan voedingsbehandeling McArdle

The effect of oral sucrose on exercise tolerance in patients with McArdleís disease. N Engl J Med 2003; 349: 2503-2509.

In een onderzoek bij 12 mensen met de ziekte van McArdle was een duidelijke verbetering van de inspanningstolerantie zichtbaar tijdens een 15 minuten durende fietstest na het gebruik van een drank met 75 gram suiker (= 300 kcal).......... zie verder pdf-document

(02-02-2004)
Vissing J, Haller RG.